Ihana inspiroiva mummola

En ole koskaan ollut sisustusintoilija. Ihailen niitä ihmisiä, joilla on silmää tällä saralla. Vaikkei minulla sitä sisustussilmää olekaan, tiedän kyllä millaisessa kodissa haluan ja tykkään asua. En koskaan voisi asua kodissa, jossa kaikki on valkoista. Minua ei myöskään viehätä se, että kodissa on koriste-esineitä vain sisustuselementteinä. Tykkään, että tavaroilla on tarina ja merkitys.

Omassa kodissani tällä hetkellä eniten minua vaivaa se, ettei tilaa ole riittävästi ja kaikilla asioilla ei ole omaa paikkaansa. Jos jotain kaipaan - niin sitä, että kaikella olisi oma paikkansa ja eläminen tavaroiden keskellä on käytännöllistä, ja helppoa.  

Minun kotonani saa olla värejä, erilaisia huonekaluja eri ajoilta. Tiedättekö sen vanhan mummolatyylin? Siitä minä tykkään. Näissä kuvissa on yksityiskohtia omasta mummolastani. Niin kuin olen aiemmin sanonut, minulle mummoni ja mummolani ovat olleet aina ihan äärettömän tärkeitä. 


Yllä olevassa kuvassa nuorimmaiseni leikkii kilpikonnaa lelukorin alla. Mummolassa lasten lelut ovat tuossa kauniissa korissa. Tytöt yleensä tyhjentävät lelut lattialle ja joko leikkivät lelukylpyä korissa tai piiloutuvat sen alle.








Mummolla on pettämätön tyylitaju ja mieletön silmä kirppisaarteille ja kauniille tavaroille. Muistan, kun nuorena olin ostamassa täyspitkää kietaisuhametta (muistatteko, kun ne olivat muotia??!) ja pohdin valintaa kahden vaihtoehdon välillä. Olin jo kallistumassa toisen kannalle, kun mummo sanoi, että minun kannattaisi valita se toinen. Mummo perusteli minulle, että se toinen olisi pidempään muodissa ja en kyllästyisi siihen niin helposti. Uskoin mummoa. Jälkeenpäin useasti mietin, että mummo oli ollut oikeassa. Ostamani hame kesti aikaa ja jaksoin tykätä siitä useita vuosia.




Onnekseni sairaalavalkoinen sisustus ei ole ihan niin kovassa huudossa enää ja sisustustrendeihin on alkanut kuulua maanläheisiä värejä ja sitä mummolan tuntua. Ryijyt ja erilaiset käsityöt ovat nostaneet uudelleen päätään sisustusesineinä ja minusta se on hienoa. Samoin makramee-työt tuntuvat olevan nyt in. Minusta on mahtavaa seurata, että käsityön ja käsityötaidon arvostaminen alkaa tulla takaisin - jes!







Viimeisissä kuvissa on myös täällä lomareissussa mukana oleva raitamekko, jonka ostin Facebookin vintagekirpulta. Mekko on hihaton ja sopii niin huolettomaksi kesämekoksi kuin muutoinkin käyttöön. Minä vain rakastan kaikkia näitä ihania värejä näissä mummolakuvissa! 

Kirjoitan tätä juttua nyt Katinkullasta käsin. Loma alkoi eilen ja olemme ekassa reissussa. Täytyy sanoa, että kyllä on ihanaa - nautin! Tänne on luvattu lämpöäkin, helteen pitäisi helliä loppuviikosta! Mukavaa viikkoa sinulle, olitpa töissä tai lomalla!

-Tiina

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaisu Heikkilä Oy

Kirjokangas Oy:n upea mekko

Kirppislöydöt reissusta: Kajaani ja Sotkamo