Terveiset Helsingistä ja The Offspringin keikalta!

Olemme tänä kesänä olleet varsin onnekkaita säiden suhteen. Usein on ollut niin, että yhteisiä reissuja ja vapaita on leimannut harmaa ja kolea sadesää, vaikka muutoin olisi ollutkin kesällä lämmintä ja aurinkoista.Tänä kesänä kaikki yhteiset reissumme, niin pitkät kuin lyhyet, olemme saaneet viettää upeissa keleissä. Näin oli myös nyt Helsingin reissulla, missä tiedossa oli ulkoilmakeikka ja asia vähän jännittikin.

Takana on aivan huikea reissu, jota fiilistelen varmaan monet kerrat niinä pimeinä ja ikävystyttävinä päivinä, jolloin kesä ja loma ovat vain kaukainen muisto. Olen fanittanut (jos nyt ihan tuota sanaa voi käyttää...) The Offspringia pikkutytöstä saakka. Jännitin etukäteen, että kuinkahan biisit lähtee bändiltä, kun kyseessä on kuitenkin jo hieman vanhempien herrojen kokoonpano. Aivan turhaan jännitin, keikka oli jäätävän hyvä! Harmi, ettei basisti Greg K soittanut mukana. Homma toimi upeasti, tosin paikoitellen äänien kanssa oli ongelmia siten, ettei laulu tahtonut kuulua kunnolla.

Olen normaalisti keikoilla se kuuntelija, joka rauhassa nauttii musiikista ilman sen kummempia riehaantumatta. No... The Offspringin aloitettua heti ensimmäisestä kappaleesta unohtui kaikki ympärillä oleva ja keikan jälkeen jalat olivat muussia, ääni käheänä ja niin kuuma. Osaan kaikki biisit ulkoa ja ainoa miinus keikalle olikin, että se loppui aivan liian pian. Niin paljon hyviä biisejä, että olisi mennyt helposti toinen tunti. Yksi tunti keikkana on melko lyhyt aika. Huvitusta aiheutti Laulaja Dexterin sauna-Timon kuvalla varustettu paita. Laulaja siis suomalaisen saunan fani.

Tästä kasetista se kaikki lähti aikanaan!

Matkustimme Helsinkiin junalla ja yövyimme sijainniltaan erinomaisessa Torni-hotellissa. Kyseinen hotelli on Forumin vieressä/takana (miten sen nyt ottaa) ja rautatieasemalta kävelymatkan ulottuvilla. Tornilla on pitkät perinteet; se on avattu jo 1930-luvulla. Siellä on taidetta esillä ja sisustus sopii persoonallisempaan makuun. Tornin huipulla on Ateljee Bar, missä voi nauttia juomia hulppeilla näköaloilla. Lapsista oli hauskaa juoda limpparia ja mehua samalla bongaten nähtävyyksiä.

Näkymät Ateljee Barista

Tornin aamupala-aulan tuoli

Haaveena on ollut näin ruoan ystävänä päästä poikkeamaan joskus Naughty BRGSilla ja tällä reissulla pääsimme tämän toteuttamaan. Paikka on koko ajan täynnä ja meillä oli onni mennessämme, että juuri nappasimme viimeiset istumapaikat. Meidän jälkeemme tuli taas pitkä jono. Katsoimme netistä etukäteen, että yritämme mennä ei niin ruuhkaisena aikana paikalle. Itse otin tuon bacon & jalopeno burgerin ja bataattiranskalaiset sinihomejuusto-hotchilikastikkeella. Oli hyvää ja eipä ollut tämän jälkeen enää koko päivänä nälkä.

Joskus varaan aikaa Helsingissä sille, että kierrän kirppiksiä ja second hand-/vintageliikkeitä. Tällä kertaa siihen ei aikaa ollut, mutta kävin kuitenkin hotelliamme lähellä sijainneessa UFFin liikkeessä. Oli aivan tukalan kuuma ja se todella tuntui liikkeessä. Aikaa ei ollut paljoa ja katseltavaa olisi ollut sitäkin enemmän. Mukaani valikoitui lopulta neljä vaatekappaletta: yllä näkyvät Polan Suomessa valmistettu hame ja laputon kukkapaita sekä alla kuvassa päälläni oleva Andiata-merkkinen suloinen kukkamekko. Näiden lisäksi ostin vielä Kaunotar-merkkisen kepeän ruskean sävyisen puseron, josta kuvaa joskus myöhemmin. Kassalla loppusumma yllätti, koska juuri tuona päivänä ilmeisesti kaikki vaatteet olivat kaksi euroa kappale! Myöhemmin jäin harmittelemaan, että olisi pitänyt ehkä tarkemmin tuon tarjouksen vuoksi kenkiä katsastella - tai takkeja...

Ennen torstain keikkaa kävimme aamupäivällä Luonnontieteellisessä museossa, joka oli kohteena mielenkiintoinen ja lasten mieleen - sekä kävelymatkan päässä hotellilta. Rakennus itsessään on jo upea. Lapsista jännittävintä oli "afrikkalainen yö"-huone, jossa he halusivat käydä uudestaan.

afrikkalainen yö

Yllä keikkaillan asu ja alla keikkapaikkana toiminut Suvilahti. Ensimmäisenä soitti Laulu- ja soitinyhtye Huora, minkä meno oli energistä ja toki sanoituksissa on paljon tyypillistä punk- ja anarkiameininkiä. The Offspringin virallinen lämppäri oli Danko Jones, jota olen jonkin verran kuunnellut ja tykkään bändistä. Heidän keikkansa oli hyväntuulinen ja soitto kovaa osaamista, nautin todella paljon!

Alueelta sai pehmistä - plussat siitä!

Danko Jones

The Offspringin keikka oli huikeaa alusta loppuun saakka. Itselleni unelmien täyttymys, jäi todella hyvät muistot. Keikan jälkeen päätimme kävellä takaisin hotellille jo hämärtyneessä ja viileämmässä Helsingin alkuyössä. Pysähdyimme Villiin Wäinöön yksille fiilistelemään iltaa ja sen jälkeen nappasimme Taco Bellistä evästä mukaan painuen nukkumaan.

Eilen VR toi meidät kotiin, mutta ennen sitä kerkesimme kävellä turisteina nähtävyyksiä katsellen. Pitihän se käydä katsastamassa eduskuntatalo ja tuomiokirkko. Lasten mielestä kirkko oli kuin Tuhkimon linna. Meillä oli puolison vanhemmat samassa hotellissa yöpymässä ja heidän kanssaan vietettiin sitten aika ennen junalle menoa. Alimmassa kuvassa mekko eiliseltä, ostin sen Joensuusta kirpparilta siivotessani oman kirppispaikan tavarat. Onneksi meidän junamme tuli perille ajallaan, samaa väliä kulkenut juna oli toisille ollut kolme tuntia myöhässä... ilman ilmastointia ja vettä. Kuuma oli meilläkin, mutta mitähän on mahtanut olla heillä - apua!

Helsingissä on kivaa käydä, mutta itse en sinne muuttaisi. Ei ole minun paikka. Ihanaa siellä on erityisesti kesäisin kahvila- ja ravintolakulttuuri, mutta itse viihdyn paremmin maaseudun rauhassa. Niin se vain on. Aamulenkillä tänäänkin poimin rasiallisen vattuja, aika mahtavaa. Ainiin ja miksi minulla ei ole The Offspringin keikasta yhtään kuvaa, tuli keskityttyä olennaiseen, hahhah.
Mahtavaa viikonloppua, helteitä pukkaa ja uimarannat kutsuu!